I have:

Mereka Yang Setia:

Hikayat Merong Mahawangsa.

Hikayat Merong Mahawangsa.

HMM(promosi).jpg

cerita tentang sejarah ? cerita perang? cerita orang melayu buat pulak ? RUGI LAH KALAU MIROOL TENGOK ! eh hello , mula mula pun mirool rasa cerita macam itu tau sebab mirool memang kurang sangat tengok cerita jenis macam sejarah-sejarah ini.

okok.assalamualaikum bloggers.yang kat atas tu introduction ja.hurm,,lama tak update blog.sampai dah ada sawang-sawang dah blog mirool ni.ok cuti sekolah pun dah bermula.mirool tak pergi mana-mana kali ni.dok kat umah ja.huhu.takpa-takpa.ok last sunday, mirool dan akak mirool pegi tengok wayang cerita Hikayat Merong Mahawangsa.sangat-sangat best.awsome.!mula-mula akak mirool la yang tanak tengok cerita tu..last-last dia yang syok sendiri :) kami tengok kat LC je.

ok masuk wayang pukul 12:00 tengah hari.ok jom mirool cerita sedikit sebanyak tentang filem ini,

Sampai masa tibanya waktu,
Redup hati kaum berdua.
bila dua jasad menjadi satu,
hidup mati jadi bersama



ok first-first tu permulaan tu macam boring la. dimana merong mahawangsa bertemu si hensem putera raja ROM. di mana tukang kata cerita pasal hubungan china dan rome, kenapa mereka perlu bla bla sumpah boring ! cerita ni merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Semasa angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.



putera raja rome dan puteri china adalah pasangan secocok ! sangat, sweet diorang. gavinstenhouse dan jing lusi adalah sangat sweet, sangat cantik puteri china itu.


lepas tu puak lanun dari Garuda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Garuda. Maka, adalah tugas Merong Mahawangsa untuk menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat.




embok sangat manis, sangat kasar juga dan paling sedih part berpisah dengan merong.huhu.



jaga jaga panah garuda
kalau diluka disini ada ubatnya
selamat tinggal embok..
jaga diri baik-baik..
raja kami lah jaga kami..
raja kami.. kelak pasti akan kembali


ha dah la tu..hampa nak tau p la tengok sendiri cerita ni, k bye.askum.!~

No comments:

Post a Comment